RVG arvutiring
 

1.2 Kuidas küsida

1.2.1 Vali hoolikalt esitamise koht


Ole tähelepanelik, kus Sa oma küsimuse esitad. Tõenäoliselt ignoreeritakse Sind või arvatakse Sinust kui luuserist, kui:

    * Su küsimus ei ole postitamise kohas teemakohane.
    * Sa postitad oma hästi lihtsa küsimuse kohta, kus oodatakse väga keerukaid tehnilisi küsimusi. Või ka vastupidi.
    * Sa ristpostitad oma küsimuse liialt paljudesse uudisegruppidesse.

Häkkerid tõrjuvad sõjakalt küsimusi, mis ei ole saadetud õigesse kohta, kuna nad soovivad oma kanaleid kaitsta mitteolulise vada eest. Sa ei taha, et sinu sõnumitega nii tehakse.

1.2.2 Kirjuta selges, õigekirjavigadeta ja korrektses keeles.


Kogemused on näidanud, et inimesed, kes on hooletud ja lohakad teksti kirjutajad, on ka hooletud ja lohakad mõtlejad (tihti võib selle peale kihla vedada). Selliste inimeste küsimustele vastamine on mõttetu; me kulutame oma aega meelsamini mujal.

Seega on tähtis oma küsimuse selge ja täpne esitamine. Kui Sa ei viitsi seda teha, siis me ei viitsi seda küsimust lugeda. Kuluta veidi aega, et oma keelekasutust lihvida. See ei pea olema formaalne, ega ametlik; tegelikult väärtustavad häkkerid hoolikat mitteformaalset keelt, slängi ja huumorit. Aga see peab olema hoolikas; peab olema arusaadav, et Sa mõtled kaasa ning oled tähelepanelik.

Kirjuta vigateta. Ära aja sassi inglise keeles "its" ja "it's" või "loose" ja "lose" ning eesti keeles "õigesti" ja "õieti" ning "kellelegi" ja "kellegile". Ära kirjuta SUURTÄHTETEGA, seda loetakse karjumiseks ning peetakse ebaviisakaks. Kui Sa kirjutad kui pooleldi kirjaoskamatu, siis enamasti Sind ignoreeritakse. Nagu 1337 hax0r skriptijuntsu kirjutamine, on sama hea kui oma surmaotsusele alla kirjutada ning garanteerib, et vastuseks on vaid vaikus (või äärmisel juhul põlgavid ning sarkastilised märkused).

Kui Sa esitad küsimusi kohas, kus ei kasutata sinu emakeelt, saad Sa endale lubada võibolla mõned kirja- ja grammatika vead, kuid mitte mingil juhul lohakat mõtlemist. Juhul, kui Sa ei tea vastajate keeleoskust, kirjuta inglise keeles. Küsimustega koormatud häkkerid lükkavad võõras keeles küsimused lihtsalt kõrvale ning kasutades inglise keelt on võimalused suuremad, et Su küsimusest aru saadakse. Esita küsimused vormingus, mida on kerge lugeda

Kui Sa esitad küsimuse nii, et seda on ulmeliselt raske lugeda, siis tõenäoliselt vastatakse mõnele teisele küsimusele, millest on kergem aru saada. Seega:

    * Kasuta kirjades vormindamata teksti, mitte HTML ega muud vormingut.
    * Ära saada kirju, kus lõigud on kirjutatud ühele reale, ning Sa kasutad vaatamisel reamurdmist. (Nii on raske vastata ainult Su kirja mõnele osale ning teisi osi välja jätta).
    * Kunagi ära looda, mitte kunagi, et häkkerid saaksid lugeda suletud firmapäraseid formaate, nagu Microsofti Wordi failiformaat. Enamik häkkereid reageerib sellele, kui äärmisele solvangule.
    * Kui Sa kasutad MS Windowsi operatsioonisüsteemi, lülita välja Microsofti jaburad "Arukad tsiteeringud". Nii ei saadeta Su kirjadega kaasa prahti.

1.2.3 Kasuta tähendusrikast ja täpset teemat kirja päises

Postiloendites või uudisegruppides on teemarida sinu võimalus tõmmata ekspertide tähelepanu 50 või vähema tähega. Ära siis raiska seda sellise lällamise peale nagu, "Palun abi" või "PALUN AIDAKE MIND!!!!". Ära püüa meile muljet avaldada, kui sügav Su masendus on, kasuta seda ruumi parem lühikeseks probleemi kirjelduseks.

Lollus:

   APPI! Minu sülearvuti videokaart ei tööta korralikult!

Nutikas:

   XFree86 4.1 joonistab hiirekursori valesti, Fooware MV1005 videokiip

Ole probleemi kirjeldades täpne ja piisav.

    * Kirjelda probleemi või programmiviga hoolikalt ja täpselt.
    * Kirjelda keskkonda, kus probleem esines (arvuti, operatsioonisüsteem, rakendus, jms).
    * Kirjelda, mida Sa tegid või proovisid, et probleemist iseseisvalt jagu saada.
    * Kirjelda, kuidas Sa iseseisvalt probleemi diagnoosisid ning lokaliseerida püüdsid.
    * Kirjelda, miliseid muudatusi Sa oled hiljuti riistvara või tarkvara seadistustes teinud, mis võiksid olla seotud probleemi lahendamisega.

Anna oma parim, et üritada ennustada küsimusi, mida häkker võiks küsida ning vasta need küsimused juba ette ära.

Simon Tatham on kirjutanud väga hea essee, mille pealkiri on Kuidas edukalt teatada programmivigadest (inglise keeles). Ma soovitaksin Sul seda kindlasti lugeda.

1.2.4 Kirjelda probleemi sümptomeid, mitte enda arvamusi

Enamasti pole sellest suuremat kasu, kui Sa ütled häkkeritele, mida Sa arvad Sinu probleemi põhjustavat. (Kui Sa oled nii osav diagnoosimises, siis Sa ju ei konsulteeriks nendega?) Sellepärast püüa edastada täpseid sümptomeid, mis esinevad, mitte sinu teooriad ega arusaamu. Las häkkerid teevad diagnoosimise osa ise.

Lollus:
Ma saan pidevalt SIG11 vigu kerneli kompileerimisel ja ma kahtlustan, et üks voolurada emaplaadi peal on katki. Kuidas ma seda kontrollida saaksin?

Nutikas:
Minu enda poolt kokkupandud K6/233, FIC-PA2007 emaplaadiga (VIA Apollo VP2 kiibistik), 256MB Corsair PC133 SDRAM mälu, on hakanud saama SIG11 vigu kerneli kompileerimise ajal, pärast 20 minutilist töötamist, aga mitte kunagi enne 20 minutit. Rebuutimisel ei hakata uut 20 minutit lugema, kuid ööseks väljalülitamine aitab. RAM moodulite väljavahetamine ei aidanud. Lisasin kirjale ka tähtsama osa kompileerimise logist.

1.2.5 Kirjelda oma probleemi sümptomeid ajalises järjestuses

Kui midagi on läinud valesti, siis kõige kasulikum on uurida sündmuseid, mis juhtusid just enne seda. Seepärast peaks Su kiri kirjeldama täpselt, mida sina tegid, mida arvuti tegi, jne., kuni krahhini. Kui kasutusel oli käsurea liides, siis tähtsam osa sessiooni logist oleks väga kasulik.

Kui programmil on spetsiaalseid diagnoosimise võtmeid (nagu näiteks "-v"), siis püüa valida võtmeid, mis lisaksid kasulikku teavet sinu logile.

Kui Su kiri saab pikk (pikem kui 4 lõiku) siis võib olla kasulik, kui Sa lühidalt kirjeldad probleemi kirja alguses ning seejärel täpsemalt ajalises järjestuses allpool. Nõndaviisi saavad häkkerid teada, millele allpool logis tähelepanu pöörata.

1.2.6 Suur maht ei taga veel kvaliteeti

Oma küsimuse esitamisel ole alati täpne ja informatiivne. Suurel hulgal koodi või muu info kopeerimine/lisamine oma küsimusse ei taga veel informatiivsust. Seega püüdke oma küsimusse anda täpselt nii palju kui vaja ja mitte üle uputada seda kõrvaliste asjadega.

See on mitmel asjaolul kasulik:

    * Nimelt suurendab see võimalust, et saate oma küsimusele vastuse
    * Suureneb võimalus, et saate kasuliku ja endale arusaadava vastuse
    * Tihti võite sellise lihtsustamise ja üleliigse eemaldamisega leida ise juba lahenduse

1.2.7 Ära teata, et oled leidnud vea

Paljud kasutajad teevad selle vea, et süüdistavad millegi mitte töötamises kohe programmi loojaid ja teatavad, et on leidnud vea (bug). Enne sellist väljaütlemist tuleb tõsiselt veenduda, et Teil ka õigus on. Üldjuhul võib öelda, et kui Te ei suuda oma leitud veale lahendust pakkuda või ei suuda näidata mitmekordset ja korraliku testimise tulemust, siis pole tegu mitte veaga vaid oskamatusest tekkinud probleemidega.

Pidage meeles, et kui tegu on veaga, siis ei tohiks te oma probleemiga üksi olla ja vastava probleemiga isikuid peaks veel olema. Seega peakiste te vastavast probleemist ka internetist veel infot leidma.

Alustades oma probleemi kohe veateatega süüdistate otseselt programmi loojaid, kes näevad kõvasti vaeva, et Teile töötavat programmi luua. Seega tasub alati diplomaatiline olla ja mitte kedagi süüdistada.

1.2.8 Ära palu inimestel vastata oma e-posti aadressile

Häkkerid arvavad, et probleemide lahendused peaksid olema avalikud ja läbipaistvad protsessid, mille jooksul esmaseid vastuseid ja soovituseid parandatakse või täiendatakse, kui keegi kogenum vigu märkab. Avalik probleemide lahendamine on häkkeritele ka tunnustuseks kaaslaste seas.

Kui Sa saadad privaatse vastuse, siis Sa takistad protsessi läbipaistvust ning ei võimalda vastajale tunnustust. Ära parem tee nii. See on vastaja otsustada, kas vastata Sulle privaatselt — ja kui ta teeb nii, siis on see enamasti sellepärast, et ta arvab, et küsimus on liialt lihtne või kehvasti sõnastatud, et olla teistele huvitav.

Sellele reeglile on siiski üks erand. Kui Sa arvad, et Sa saad küsimusele palju ja sarnaseid vastuseid, siis ütle nii "vastake otse mulle ja ma saadan kokkuvõtte gruppi". Viisakas on säästa uudisegruppi või postilisti paljudest sarnastest vastustest; kuid sellisel juhul pead Sa ka oma lubadust kokkuvõtte postitamise kohta pidama.

1.2.9 Kui küsid oma programmi koodi kohta abi

Juhul, kui küsid kuskil abi oma katkise programmi koodi kohta, siis anna alati ka teada, mida teised peaksid otsima. Postitades lihtsalt mitusada rida koodi ja öeldes, et see ei tööta viib selleni, et sinu küsimust lihtsalt ignoreeritakse. Palju parem on, kui postitades oma koodi te annate ka teada, et kus ja mis on valesti. Näiteks: "peale seitsmendat rida ootasin, et väljundiks on X, kuid mingil põhjusel on hoopis Y". Selline küsimus annab kohe ka abistajatele infot, mida vaadata ja millele tähelepanu pöörata ja vasuse saamine on tunduvalt tõenäolisem.

Juhul, kui soovite aga litsalt lasta kellegi oma koodi üle vaadata, siis märkige ka kindlasti ära mis alad Teie arvates võiks asjatundja poolt paremini üle vaadata ja miks.

1.2.10 Mõttetud palved

Püüa mitte järele anda kiusatusele lõpetada oma abipalve mõttetute küsimustega nagu "Kas keegi saaks mind aidata?" või "Ehk on sellele lahendus?" Esiteks, kui Sa oled oma probleemi hästi kirjeldanud, siis on sellised küsimused parimal juhul üleliigsed. Teiseks, sellised küsimused lausa kutsuvad loogiliselt laitmatuid vastuseid stiilis "Jah, keegi saab sind aidata" või "Ei, keegi ei saa sind aidata".

1.2.11 Viisakus ei tee kunagi paha, mõnikord aga aitab

Ole viisakas. Kasuta "palun" ja "ette tänades". Näita, et Sa hindad kõrgelt inimesi, kes Sind aitavad ning nende tasuta kulutatud aega.

Ausalt öeldes pole see kõik nii väga tähtis (õigekiri, viisakus jne). Häkkerid tahaksid enamasti saada otseseid programmivea raporteid, mitte viisakat ümber tulise pudru keerutamist. (Kui see tundub imelik, siis tuleta meelde, et me hindame küsimusi selle järgi, mida nad meile õpetavad.)

Kui Sul on palju tehnilisi probleeme, siis võib viisakus siiski suurendada sinu ¨ansse saada kasulikke vastuseid.

1.2.12 Saada lühike kommentaar lahenduse kohta

Saada lühike teade peale seda, kui Sa oled probleemi lahendanud, kõigile, kes Sind aitasid; räägi neile, kuidas kõik välja kukkus ning täna neid uuesti abi eest. Kui probleemi lahendamine oli postilistile või uudisegrupile huvipakkuv, siis saada teade ka sinna.

Teade ei pea olema pikk ega keerukas; lihtne "Ahhoi - võrgukaabel oli katki! Tänud kõigile. - Jaan" oleks parem, kui mitte midagi. Lühike ja armas kokkuvõte on parem kui pikk ettekanne, juhul kui lahendus polnud väga tehniline.

Peale selle, et see on viisakas ning informatiivne, annavad sellised teated kõigile, kes olid seotud probleemi lahendamisega, teada, et juhtumi võib lõpetatuks lugeda. Juhul, kui Sa ise ei ole tehnik või häkker, siis usu, et selline lõpetatuse tunne on väga tähtis gurudele ja ekspertidele, keda sa appi palusid. Lahendamata probleemid on häirivad ning häkkereid näeksid meelsamini, et need oleksid lahenenud. Selles osas häkkeritele meele järgi olemine on väga abiks järgmisel korral, kui Sa tahaksid esitada uue küsimuse.


cmsimple.org | 2bdesign.de
Külastusi: